Головна » Файли » Аудіювання

Іларіон та Нестор - текст для навчального аудіювання. 9 клас
31.05.2015, 00:03
загрузка...

З іменем Іларіона пов’язують виникнення Києво-Печерського монастиря. Будучи священиком монастиря на Берестові, він часто приходив на мальовничий, тоді ще вкритий лісом високий берег Дніпра. Для молитовного усамітнення викопав собі невелику печеру. Після того, як Іларіон став київським митрополитом, цю печеру зайняв монах Антоній, що саме повернувся до Києва з православного монастиря на горі Афон у Греції. Незабаром навколо Антонія згуртувались інші монахи. Так була заснована Києво-Печерська лавра. 
  Іларіон – перший київський митрополит з русичів, а не з греків, найвидатніший сподвижник Ярослава Мудрого. Народився він наприкінці Х ст., книжної премудрості навчався при Десятинній церкві, освіту удосконалював у Константинополі. Він вільно володів грецькою мовою, чудово розбирався в історії й політиці. 
  Ще з дитячих років Іларіон був близький до княжого двору. У найперші роки правління Ярослава Мудрого він опинився серед сподвижників князя. Свою відому промову "Слово про закон і благодать” він виголосив навесні 1022 року на Киріо-Пасху – так звався день збігу свят Пасхи та Благовіщення. Саме в цей час у Києві завершувалося будівництво Золотих воріт, а також Софійського собору. 
  У "Слові про закон і благодать” Іларіон з гордістю оглядає славне минуле язичницької Русі, вітає її вступ у коло християнських народів і пишається почесним місцем, яке вона серед них посіла. Чому трактат Іларіона називається "Слово про закон і благодать”? Закон, на думку автора, має визначати поведінку людей, поки вони ще далекі від досконалості, і готувати до сприйняття божественної благодаті, яка є повнотою істини, любові, краси і волі, а тому вища за закон. 
  Іларіон наголосив на тому, що вибір християнства як віри русичів князь Володимир здійснив вільно, без примусу, тому його слід шанувати як рівноапостольного – тобто рівного за значенням до Христових учнів апостолів. Як апостоли, Володимир доклав багато зусиль для навернення своїх співгромадян до Христової віри. Ярослав же продовжив справу свого батька – піклується про будівництво на Русі храмів, про освіту. Ярослава Іларіон називає "новим Соломоном” тобто за значенням діяльності до діяльності прирівнює до мудрого біблійного персонажа. 
  У листопаді 1053 р. Іларіон склав свої митрополичі обов’язки і під іменем Никона постригся в монахи Києво-Печерського монастиря. На високому посту Іларіона змінив митрополит-грек. Трапилося це після шлюбу сина Ярослава Мудрого Всеволода з дочкою грецького імператора Костянтина ІХ. 
  Ставши ченцем під іменем Никона, Іларіон опрацював і доповнив складений ним раніше літопис. По смерті ігумена Києво-Печерської лаври Феодосія монастирська братія обрала ігуменом Никона. Та на цьому посту він пробув недовго. Вступивши у конфлікт з великим князем Ізяславом Ярославичем, розгніваним через те, що в Печерському монастирі без його відома прийняли постриг двоє людей з його близького оточення, ігумен змушений був піти в далеку Тмутаракань на Керченській протоці. Тут від дожив до глибокої старості і помер столітнім старцем. 
  Роль Іларіона в становленні духовної культури Русі величезна. Він першим осмислив історичне місце оновленої прийняттям християнства Руської держави серед народів світу. На створеному ним літописному зводі будувалася давньоруська історія. Його життя і діяльність стали духовним взірцем для сучасників і нащадків. 
Ченць Києво-Печерського монастиря Нестор жив у другій половині ХІ - на початку ХІІ ст. За переказами, на початку 1070-х рр.. він юнаком прийшов до монастиря з наміром прийняти постриг. Залишившись при монастирі послушником, Нестор прославився доброчинністю й працелюбністю. Постриг він прийняв одразу по смерті засновників лаври Преподобних Антонія й Феодосія, пізніше був висвячений у сан диякона. 
  Нестор відзначався любов’ю до книжної премудрості. При монастирі існувала багата бібліотека. Нестор з ентузіазмом опановував нагромаджені століттями знання. Особливо його цікавили житія святих та історичні твори у вигляді хронік - літописи. 
  Перу Нестора належать життєписи перших вітчизняних святих: підступно вбитих синів князя Володимира Бориса і Гліба, а також Преподобного Феодосія Печерського. Нестор постає передовсім як спостережливий і проникливий психолог. 
  Питання, авторства славетної "Повісті временних літ”, цього найдавнішого літопису, що дійшов до нас у повному обсязі і потім включався в усі основні літописні зводи Русі, є не простим. 
  Давня традиція цей видатний твору саме Нестору. Проте наукові дослідження підтвердили, що стиль житій, які безперечно написав Нестор, дуже відрізняється від стилю "Повісті временних літ”. Це дало підставу вважати, що існувало два різних автори. Не виключено, що обидва були печерськими монахами, жили в один і той самий час і навіть звалися Несторами, а згодом у пам’яті нащадків злилися в єдиний образ. Тоді годилося б говорити про Нестора-історика (автора житій) і Нестора-літописця – автора "Повісті...”. 
  Проте цілком можливо, що йдеться про одного автора, а текстуальні відмінності творів пояснюються різницею у часі їх написання та специфічними жанровими законами. Не слід забувати й того, що практично завершений у 1113 р. текст "Повісті временних літ” пізніше за дорученням великого князя Володимира Мономаха переробив і доповнив ігумен Видубецького монастиря Сильвестр. 
  Преподобний Нестор помер 1114 р., невдовзі після вступу на київський престол Володимира Мономаха і був покладений у Ближніх (Антонієвих) печерах. Його колоритна постать стоїть поряд з відомими подвижниками Києво-Печерського монастиря, які уславились не лише праведним життям, а й величезним внеском у становлення вітчизняної культури (За Л.Семакою; 810 сл.).

На кожне із запитань вибрати правильну відповідь:

1. У викопаній Іларіоном печері оселився майбутній засновник Києво- Печерської лави 
а) Антоній; 
б) Феодосій; 
в) Алімпій. 
2. Іларіон був сподвижником 
а) Володимира Великого; 
б) Ярослава Мудрого; 
в) Володимира Мономаха. 
3. Слово сподвижник має таке значення: 
а) людина, яка з релігійних міркувань позбавляє себе життєвих благ; аскет; 
б) той, хто бере участь у відповідальній справі; соратник; 
в) людина, з якою хто-небудь перебуває в дружніх, товариських стосунках; близький, знайомий. 
4. Свою відому промову "Слово про закон і благодать” Іларіон виголосив навесні 1022 року 
а) на Різдво; 
б) на Трійцю; 
в) на Киріо-Пасху. 
5. Киріо-Пасха – це день, коли збігаються такі свята: 
а) Благовіщення і Різдво; 
б) Благовіщення і Пасха; 
в) Благовіщення і Хрестовоздвиження. 
6. Ченцем Києво-Печерської лаври Іларіон став під іменем 
а) Нестора; 
б) Никодима; 
в) Никона. 
7. Іларіон помер у віці 
а) 50 років; 
б) 80 років; 
в) 100 років. 
8. Нестор-літописець жив: 
а) у другій половині Х – першій половині ХІ ст..; 
б) у другій половині ХІ- на початку ХІІ ст.; 
в) у другій половині ХІІІ ст. 
9. Нестора-літописця було висвячено у сан 
а) митрополита; 
б) диякона; 
в) пресвітера. 
10. Історичні твори у вигляді хронік називались на Русі 
а) літописами; 
б) романами; 
в) поемами. 
11. Підстави вважати, що житія святих та "Повість временних літ” написані різними авторами, такі: 
а) твори підписані різними іменами; 
б) твори різняться за поглядами на історію Русі; 
в) твори різняться за стилем. 
12. По смерті Нестор-літописець був похований 
а) у Видубецькому монастирі; 
б) у Дальніх печерах лаври; 
в) у Ближніх печерах лаври.

Категорія: Аудіювання | Додав: | Теги: аудіювання 9 клас
Переглядів: 344 | Завантажень: 0 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar