Головна » Файли » АУДІЮВАННЯ

Микола Святоша. Аудіювання
26.01.2021, 17:14
загрузка...

Більшості киян відомо, що місцевість, де схрещується Житомирське шосе, колії Південно-Західної залізниці та Печерсько-Святошинська лінія  столичного метрополітену,  має назву Святошин.  Про колишній дачний статус цієї місцевості сьогодні  нагадують  лише  поодинокі, поруйновані часом   садибні  будиночки та старезні сосни.

Чому саме “Святошин”, можуть розповісти лише  краєзнавці. Вважається, що колись ця земля належала князеві Миколі Святоші, який добровільно прийняв чернецтво, кілька десятків років жив у Києво-Печерській лаврі і там похований.

Історії відомо не так багато правителів,  котрі зреклися влади власною волею. На Русі луцький (а не чернігівський, як його часом помилково називають) князь Святослав  у переліку  таких володарів став першим.  Ім’я Микола  князь отримав під час постригу в  ченці 1106 р. Прізвиськом Святоша його нарекли, ймовірно, в юнацькі роки – воно відображало   глибоку релігійність  князя і до того ж було співзвучним  його мирському імені Святослав.

Перша літописна згадка про Святошу датується 1099 роком: ім’я його наводиться у переліку князів, що брали участь у нескінченних тодішніх усобицях. Наступна згадка  про  постриг князя під іменем Миколай з’являється  в літописі  через сім років.

Що спонукало удільного князя зректися престолу? Чому він не відійшов від світу, просто усамітнившись у княжих покоях наодинці з книгами?

Сьогодні, на початку ХХ століття, нам навіть важко уявити, від чого відмовився князь.  Проте зрозуміти відмінність між життям володаря і звичайного монаха ми в змозі.

Не слід забувати, що поряд з християнством на Русі ще довго співіснувало язичництво. У ситуації двовір’я  утвердженню християнства  могло сприяти  лише дійсне служіння Богові й найчистіше повсякденне життя ченця. Печерський монастир був  тим кришталевим джерелом,  з якого живильним потоком розтікався струмінь істинної віри.

Рішення князя  піти до монастиря для його рідних стало, найімовірніше,  несподіванкою. Життя Микола Святоша обрав для себе нелегке: протягом перших шести років новий печерський чернець не мав навіть власної келії. Колишній князь виконував  найтяжчу роботу: рубав дрова і на плечах носив їх до кухні. Збірка оповідань про ченців “Києво-Печерський патерик”  відзначає, що  Святошу ніхто ніколи не бачив без роботи.

Як вважають дослідники, виснажлива фізична праця була для князя важкою подвійно, бо за статурою він був  людиною слабкою, а зріст мав значно нижчий за тогочасний середній.

Поведінка князя викликала повагу. До преподобного Миколи Святоші потягнулися люди, і часто вони приходили не з порожніми руками. Але так само, як і власні, привезені з Луцька, кошти і речі, все, що  приносили йому, він віддавав  жебракам та на зведення і облаштування церкви. Врешті, над головними монастирськими ворітьми коштом Миколи Святоші було збудовано церкву  в ім’я Святої Трійці, яка, у ХVІІІ ст. була перебудована у стилі українського бароко. Вона й по сьогодні прикрашає  вхід на територію  Києво-Печерської лаври. Кияни називають її Троїцькою надбрамною церквою.Тоді це була друга після Успенського собору кам’яна споруда Печерського монастиря і сьома кам’яна споруда в Києві. За переказами, князь  власними руками викопав яму для фундаменту церкви і брав участь у її будівництві.

Закладення нової кам’яної церкви, безперечно, мало для Миколи Святоші символічне значення.  Адже він був онуком  князя київського і чернігівського Святослава – сина Ярослава Мудрого. Святослав же  отримав ім’я Благочестивого за те, що 1073 р заснував Велику церкву Печерську – Успенський собор.

Серед доброчинних справ Миколи Святоші – й заснування  біля збудованої ним Святої брами Больничного монастиря. Це була, мабуть, найперша лікарня середньовічного Києва. Можна припустити, що й сам Микола Святоша  володів певними медичними знаннями та вміннями. Щоправда, найчастіше лікував преподобний не   настоями трав і мікстурами, а власною  духовною силою та святістю, про що з побожністю оповідається у Києво-Печерському патерику.

Авторитет  незвичайного ченця впливав і на  події мирського життя.  1142 р. на прохання великого князя київського Всеволода він провів  успішні переговори  між його братами і своїми родичами, які саме  розпочинали боротьбу за перерозподіл земель. Цим загасив у зародку  початок громадянської війни. Можливо, подібні дипломатичні місії  Микола Святоша виконував не  раз.

Історики вирахували, що того ж таки 1142 або наступного року Микола Святоша закінчив свій земний шлях. Поклали  преподобного у Ближніх печерах, де його мощі почивають і сьогодні. У ХVІІІ ст. стараннями митрополита Петра Могили Микола Святоша був канонізований. День його пам’яті відзначають 14 жовтня (за старим стилем) (За Д.Степановичем; 665 сл.).

 

На кожне із запитань вибрати правильну відповідь:

 

1. Під іменем Миколи Святоші історії відомий  Святослав -

а) князь київський;

б) князь чернігівський;

в) князь луцький.

2. Прізвиськокнязя Святоша  пояснюється тим, що

а) воно передалося у спадок;

б) воно відображало його релігійність і  було співзвучне імені Святослав;

в) воно було дане вже  в монастирі за праведність.

3. Перша літописна згадка про Святошу датується

а) 1099 роком;

б) 1120 роком;

в) 1142 роком.

4. Про життя Миколи Святоші оповідає

а) “Слово о полку Ігоревім”;

б) “Повість временних літ”;

в) “Києво-Печерський патерик”.

5. За легендою, коштами Миколи Святоші було збудовано

а) Софійський собор;

б) Троїцьку надбрамну церкву Печерського монастиря;

в) Успенський собор печерського монастиря.

6. Дід Миколи Святоші Святослав  отримав ім’я Благочестивого за те, що заснував

а) Десятинну церкву в Києві;

б) Золоті ворота в Києві;

в) Успенський собор Києво-Печерського монастиря.

7. Микола Святоша уславився ще й тим, що заснував

а) бібліотеку Києво-Печерської лаври;

б) лікарню Києво-Печерської лаври;

в) школу Києво-Печерської лаври.

8. Микола Святоша виконував дипломатичні місії,

а) проводячи успішні переговори між князями;

б) виїжджаючи як посол до інших держав;

в) супроводжуючи  великого київського князя як радник.

9. Свій земний шлях преподобний Микола Святоша закінчив

а) 1094 року;

б) 1142 року;

в) 1150 року.

10. Мощі преподобного були покладені

а) у Ближніх печерах;

б) у Дальніх печерах;

в) на цвинтaрі Видубецького монастиря.

11. Слово канонізований має таке значення:

а) згаданий у літописі;

б) оспіваний у народних піснях;

в) зарахований до  чину  святих.

12. У ХVІІІ ст.. Микола Святоша  канонізований стараннями

а) філософа Григорія Сковороди;

б) митрополита Петра Могили;

в) гетьмана Петра Калнишевського.

Категорія: АУДІЮВАННЯ | Додав:
Переглядів: 234 | Завантажень: 0 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar