Головна » Файли » ПЕРЕКАЗИ

СТРАЧЕНИЙ СОБОР
05.02.2014, 06:33
загрузка...

Ніщо так вичерпно не розкриває душу народу, як його мистецтво. Саме козацькому бароко судилося найповніше відтворити притаманний українському національному характеру потяг до краси, святковості, поетичності. Саме козацьке бароко несе в собі відбиток трудолюбства й життєрадісності українців. Водночас козацьке бароко – світло-печальне й задумливе, як українська душа…

         Неподалік від Києво-Печерської лаври знаходився стародавній Миколаївський монастир. Виник він навколо дерев’яної церковки Святого Миколи, збудованої княгинею Ольгою на місці вбивства київського князя Аскольда, християнське ім’я якого було Микола.

         Наприкінці XVII століття не кошти гетьмана Івана Мазепи при Миколаївському монастирі збудували великий кам’яний собор. Спорудив його у стилі українського бароко талановитий зодчий Йосип Старцев.

         Цей високий білий храм увінчував один купол. Над західним фасадом собору здіймалися дві стрункі вежі. Стіни було оздоблено прегарними колонами з пишними капітелями. Фронтон над головним входом прикрашали ліпні візерунки.

         Інтер’єр Миколаївського собору справляв незабутнє враження. Іконостас нагадував дорогоцінне золоте мереживо. У примхливо закучерявлених коштовних рамах сяяли ікони.

         Між собою кияни називали Миколаївський собор Великим Миколою.

         З 1831 року Великий Микола став Миколаївський Воєнним собором. Тут служили панахиди за загиблими воїнами. Невтішні матері, вдови й сестри приходили до храму поставити свічу за упокій душі близької людини.

         Саме цей собор став ворогом тих, хто насаджував в Україні тоталітарний режим. Саме в цю чудову споруду прицільно стріляли з гармат червоні війська Муравйова. Стріляли усвідомлено, як у символ української самобутності, в уособлення національної незалежності України.

         Тоді собор не вдалося стратити. Побитий і розшарпаний, стояв Великий Микола на дніпрових схилах, викликаючи лють у тих, для кого нестерпна була саме думка про українську державність.

         Смертельна небезпека нависла над Великим Миколою 1934 року, коли уряд приступив до здійснення плану перенесення столиці з Харкова до Києва. Взялися за перебудову міста. У списку присуджених до страти юули десятки унікальних пам’яток. Передусім намагалися знищити зразки українського бароко. У них вбачали втілення українських національних почуттів.

         Пам’ятки висаджувалися в повітря. Вбиваючи храми, намагалися знищити храм народної душі, знищити самобутність і неповторність народу. (За О. Анісімовим.) (318 сл.)

 

            Словник. Фасад – зовнішній бік будівлі. Капітель – верхня частина колони. Панахида – у православ’ї – церковна служба за померлим. Тоталітарний режим – той, що характеризується знищенням демократичних свобод, повним (тотальним) контролем держави над всіма сферами життя суспільства.

 

         Завдання.

         1. Пояснити лексичне значення слів: інтер’єр, унікальний.

         2. Дібрати синоніми до слів: примхливий, закучерявлений, зодчий.

         3. Записати на дошці: українське бароко, Миколаївський монастир, княгиня Ольга, Аскольд, гетьман Іван Мазепа, зодчий Федір Старцев, війська Муравйова.

         4. Скласти план (о р і є н т о в н и й : 1. Ніщо не розкриває душі народу так, як мистецтво. 2. Миколаївський монастир неподалік від Києво-Печерської лаври. 3. Збудований Мазепою Миколаївський собор: а) білий храм під одним куполом; б) дві вежі над західним фасадом; в) колони з пишними капітелями; г) фронтон, прикрашений ліпним візерунком; ґ) інтер’єр Миколаївського собору. 4. Великий Микола став Миколаївським Воєнним собором (1831 р.). 5. Собор розстрілювали з гармат. 6. Присуджений до страти у 1934 році. 7. Намагання знищити храм народної душі).

         5. Написати детальний переказ.

Категорія: ПЕРЕКАЗИ | Додав:
Переглядів: 545 | Завантажень: 0 | Рейтинг: 5.0/3
Всього коментарів: 0
avatar