Головна » Файли » ПЕРЕКАЗИ

Вагнерівська примадонна XX століття. Образ Соломії Крушельницької.
12.05.2014, 14:25
загрузка...

Текст 1. «Вагнерівська примадонна» XX століття.

Образ Соломії Крушельницької.

Образ Соломії Крушельницької став уособленням справж­ньої жіночої вроди, великого таланту й рідкісної природи го­лосу. Голосу, що вражав, полонив, бентежив… Який, якось почувши, уже неможливо було забути.

Соломія народилася 1872 року на Тернопільщині в сім’ї священика. Ще в дитинстві дівчинка виявляла неабиякі му­зичні здібності. Училася грати на фортепіано, співала в хорі. Батько підтримав потяг дочки до співу і на позичені гроші відправив її навчатися до Львівської консерваторії, яку вона закінчила з відзнакою.

Соломія успішно дебютувала у Львівському оперному теа­трі. Саме тоді її почула італійська співачка Джемма Белінчіоні, яка гастролювала у Львові. Помітивши неабиякі вокальні здібності дівчини, вона запропонувала їй поїхати до Італії на прослуховування до фахівців. У Мілані Соломія почала брати уроки у відомої викладачки вокалу, яка розкрила широкі можливості голосу своєї учениці.

Через рік Крушельницька вже співала провідні партії на кращих оперних сценах Італії. Тріумф, якого вона досягла в цій країні, відкрив перед нею двері оперних театрів багатьох країн світу.

Співачка, яка звикла постійно вдосконалюватися, не зупи­нялася на досягнутому. Невдовзі вона поїхала до Відня, щоб вивчити провідні партії в операх Вагнера. Це був ризикований крок для молодої співачки: щойно діставшись перших вершин у мистецтві бельканто, опановувати зовсім іншу манеру співу, пробувати себе в партіях, на яких не один співак утратив го­лос… Однак ризик виправдався: Крушельницька стала найвидатнішою «вагнерівською примадонною» XX століття.

Її голос звучав у всьому світі, її запрошували найпрестижніші театри, і скрізь був тріумф. Співаючи у Варшаві, Соло­мія щороку приїздила на гастрольні вистави до Петербурга. Російська критика називала її «жінкою-Шаляпіним», вищої оцінки годі було й чекати. Запрошена співати в царському палаці, Крушельницька закінчила свій виступ так, як це за­вжди робила в усіх країнах світу, – українськими піснями. І коли сам імператор запитав «італійську примадонну», що це за пісні і якою мовою вона їх співала, Соломія відповіла: «Це пісні мого народу, українські пісні».

Коли Крушельницькій було трохи за сорок, вона пішла зі сцени, вважаючи, що всі пісні її репертуару написано для мо­лодих жінок. Присвятивши себе тільки концертній діяльності, вона виконувала старовинні, класичні, сучасні й народні пісні. В Італії Крушельницька прожила понад сорок років, а після смерті свого чоловіка вирішила повернутися на батьківщину.

На жаль, життя в тогочасному Львові виявилось для спі­вачки нелегким. Радянська влада відібрала львівський буди­нок Крушельницької, виділивши їй тільки квартиру. Незва­жаючи на це, Соломія Амвросіївна досить швидко ввійшла в мистецьке життя міста. Вона стала професором Львівської консерваторії імені Миколи Лисенка, викладала вокал, вла­штовувала концерти у філармонії…

Востаннє співачка вийшла на сцену в 1949 році. У Велико­му залі Львівської філармонії вона вкотре підкорила публіку надзвичайним голосом і артистизмом. Це був майстер-клас славетної Соломії. Мало хто знав, що вона вже була хвора на рак горла. Можна тільки припустити, якою ціною давався їй спів… Через два роки Соломії Крушельницької не стало. По­ховано співачку на Личаківському цвинтарі у Львові.

 (448 слів) За Н. Антонюк

Текст 2. Соломія Крушельницька 

Рим, Париж, Варшава, Петербург, Буенос-Айрес, Мадрид, Нью-Йорк, Оттава – це далеко не повний перелік міст, де з тріумфом виступала на сценах відомих театрів С. Крушельницька. Та, безперечно, особливе місце у її біографії посідає Віареджо. У цьому італійському курортному містечку, що розташоване на західному узбережжі Апеннінського півострова на південь від Генуї, пізнала Соломія щастя у подружньому житті та величезний успіх як оперна співачка.

Поселитися там вона вирішила 1904 року, вибрала будинок у затишному кварталі Пасседжата, що між вулицею Флавіо Джойя та бульваром Кардуччі. З балкона Соломія могла милуватися фантастичною красою заходу сонця і морем, яке бувало по-італійськи то лагідним, то бурхливим, вкрите хвилями, які містраль наганяв одну на одну, і це, як згадують джерела тих часів, часом нагадувало співачці поля Батьківщини, на яких вітер колише колосся.

“У Віареджо пам’ятають і шанують Соломію Крушельницьку,- розповідає директор меморіального музею “Вілла Пуччіні” Сімонетта Пуччіні,- хоча з часу, коли співачка назавжди залишила наше місто, повернувшись в Україну, уже минуло 67 років. Нещодавно на будинку, де жила українська співачка, відкрито меморіальну дошку. її встановлено з нагоди 100-річчя тріумфального виконання Соломією головної партії в опері Джакомо Пуччіні “Мадам Баттерфляй”, і сталося це через три місяці після того, як прем’єра зазнала повного фіаско”.

“За чудовим збігом обставин саме цій оригінальній співачці з далекої і майже невідомої країни судилося представити для захоплення всього світу один із музичних шедеврів Джакомо Пуччіні”,- так оцінює заслугу С. Крушельницької Антонелла Черретіні у статті “Чистий образ над морем Віареджо: біографія Соломії Крупіельницької”, що побачила світ у “Бюлетені історії і культури”, який видає Інститут історії провінції Лукка (до цієї провінції адміністративно відноситься Віареджо) (3 газети; 257 сл.)

Завдання до тексту

1. Визначити тип і стиль мовлення.

2. Скласти план до тексту.

Орієнтовний план

1. Підкорені столиці.

2. Курортне містечко Віареджо.

3. Затишний квартал Пасседжата.

4. Фантастичні краєвиди.

5. Розповідь директора “Вілла Пуччіні”.

3. Словниковий диктант. Записати та пояснити правопис слів. Віареджо, Лукка, Антонелла Черретіні, опера Джакомо Пуччіні “Мадам Баттерфляи”, Пасседжата, вулиця Флавіо Джойя та бульвар Кардуччі, Інститут історії, нещодавно, 100-річчя, прем’єра, півострів, західне узбережжя Апеннінського півострова, Генуя, по-італійськи.

4. Питання до тексту.

– У яких містах, виступала Соломія Крушельницька?

– Де жила відома співачка?

– Що розповіла про С. Крушельницьку директор музею?

– Назвіть дослідника життєвого та творчого пі ляху С. Крушельницької.

5. За складеним планом переказати текст.

Текст 3. Тріумф Соломії Крушельницької

Ставши відомою європейською співачкою, Соломія Крушельницька все ще продовжувала опановувати таємниці вокального й сценічного мистецтва в Мілані.

На зимовий сезон її запросили в Кремону. Саме тут на одній із репетицій був присутній усесвітньо відомий композитор Пуччіні. Знайомство з ним переросло в щиру дружбу. Кремонські вистави пройшли так успішно, що через два місяці українку запросили на сезони в інші міста Італії.

Навесні 1904 року Крушельницька блискуче виступила на тріумфальному відродженні «Мадам Баттерфляй» Пуччіні в Італії, хоча кількома місяцями раніше опера не мала успіху. Співачка вразила всіх силою драматизму, професійним акторським виконанням. Усі раділи переможному поверненню опери, вітали композитора. «Українка врятувала "Мадам Баттерфляй"», — писала преса.

Крушельницька виступала в опері «Мадам Баттерфляй» навіть у Каїрі, де диригував сам маестро Пуччіні. Вона тріумфально виконувала роль Баттерфляй у найбільших театрах світу. Після сотої вистави співачка віддала композиторові свою освячену славою партитуру1.

Вдячність композитора Крушельницькій виявлялася не лише в щиросердній закоханості. Він до кінця життя пам'ятав, як вона захистила й відстояла в артистичному світі його оперу, знехтувану вимогливою й безкомпромісною італійською публікою. У його кабінеті над письмовим столом висіла єдина фотографія — фотографія Соломії.

177 слів                                                         За Л. Громовенко


1 Партитура — сукупність партій багатоголосного музичного твору (для оркестру, хору чи ансамблю) або нотна книга із записом усіх партій такого твору.

Категорія: ПЕРЕКАЗИ | Додав: | Теги: переказ, про Соломію, примадонна, Вагнерівська, Крушельницька, про Соломію Крушельницьку
Переглядів: 1367 | Завантажень: 0 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar