Головна » Файли » Предмети » українська мова

7 клас ТВІР-ОПИС ЗОВНІШНОСТІ ЛЮДИНИ
01.08.2014, 11:58
загрузка...

* Прочитати уривки. Чи вдалося письменникові передати ставлення (персонажа твору або власне) до описаних осіб? Яким є це ставлення? На які риси вдачі портретованих вказали письменники через описи зовнішності? За допомогою яких художніх засобів це зроблено? Вказати вжиті в уривках оцінні слова.

 

Незнайомий у багатому козачому вбранні мав золоту китицю на правому плечі, що свідчило про звання сотника. Козак був ставний, плечистий, і від усієї постаті його била мужня сила, але, незважаючи на атлетичну будову, він не був позбавлений грації і плавності рухів.

Довгастий овал його обличчя був гарний, але до підборіддя надто звужений, правильність ліній порушував лоб: білий, дуже розвинений, немов мармуровий, він здавався від підголеної чуприни ще більшим, засмаглі, вкриті густим рум’янцем щоки вилискували бронзою. Чорні мигдалеподібні очі  поставлені були трохи зашироко, але оскільки вони були дуже великі, то ця вада лишалася непомітною. Погляд незнайомого здавався пильним і гострим; тонкий з горбиком ніс надавав демонічного виразу всьому обличчю, а втім, його пом’якшував добродушний вираз трохи заширокого рота, завжди готового відкритися для вевелого сміху, показуючи при цьому два ряди міцних білих зубів.

За М.Старицьким.

 

Сам окружний, Бреус Ілля Семенович, стоїть, у боки взявшись, потягує здоровенну люльку. Мордатий він собі пан і, правду змовити, поганий: і гудзики його блискучі не красять. Блищать ті гудзики на ньому, мов жаб’ячі очі, тільки що страшно, а краси нема ніякої. Він і зростом – карапуз, і лоб йому, мабуть, іще змалку приплющено, і ноги в нього чогось криві.

За П.Кулішем.

 

Немовля лежало у дерев’яній люльці. На білій пелюшці та на білій подушці лежало у тому, в чому мама народила, дригало-чеберяло ніжками, і його ручки, схожі на огірочки, ворушились так, наче водорості на течії. На губи його прилетіла усмішка, звила там, як птаха, затишне веселе гніздечко, і вже в тому гніздечку засяяв беззубий ротик, і в беззубому ротику червоним полумінцем ворухнувся, блиснув, загорівся обслинений язичок. І карі оченята його, схожі на двох карих кругленьких кузочок, спершу були по-дорослому набурмосені, та перегодом то вже були зовсім не кузочки, а дві іскристі зірочки. Ті дві зірочки промінились такою щирою приязню та беззахисною довірою, що від щемкого зворушення і терпкого болю перехоплювало подих.

За Є.Гуцалом.

 

ДЛЯ ВЧИТЕЛЯ.

Слід звернути увагу семикласників на те, що, відтворюючи вигляд конкретної людини, найбільшу увагу потрібно звернути на ті ознаки, які є для неї найбільш характерними – риси зовнішності, деталі одягу, які найбільш впадають в око, відбивають певні особливості її характеру, передають душевний стан, увиразнюють настрій.

Виразним та емоційно наснаженим словесний портрет роблять художні засоби. Ставлення до портретованої особи можна передати й за допомогою оцінних слів.

 

 

* До слів  очі, брови, ніс, губи, обличчя  дібрати по 3-4 епітети та по 2-3 порівняння. Які з дібраних художніх засобів ви б використали, описуючи зовнішність симпатичної вам людини? Які вжили б, складаючи словесний портет людини, яка вам не до вподоби? Які з дібраних засобів є емоційно нейтральними і не містять жодної оцінки?

 

*За поданим планом (використовуючи його як орієнтир) скласти опис зовнішності добре знайомої вам людини. Який з пунктів плану відповідатиме зачинові твору, який – кінцівці? У творі використати належним чином дібрані художні засоби та оцінні слова.

 

1.Хто ця людина.

2.Що найперше впадає в  око в її зовнішності.

3.Зріст, постава.

4.Волосся, зачіска.

5.Риси обличчя. Його вираз.

6.Одяг.

7.Загальне враження (що подобається, а, що, можливо, ні).

 

 

ТВІР-ОПИС ЗОВНІШНОСТІ ЛЮДИНИ ЗА КАРТИНОЮ

 

* Прочитати. Звернути увагу: працюючи над портретом, художник підкреслює певні риси портретованого, увиразнюючи через них або умови його життя, або певні риси його вдачі. Чому коваль на портреті бронзовий та монументальний? Чому підкреслено грубезність його рук? З якою метою художник вдався до таких деталей, як сліпучо-синє небо, гілка бузку, робочий  фартух, сонне дитинча на руках портретованого?

 

На покуті, залитий сонцем, під сліпучою синявою неба сидів старий Чумак. Як живий. Величезний портрет в олійних фарбах був виконаний хоч і по-дилетантськи, але натхненно, з Божою іскрою. Сонце било повінню. Старий Чумак, бронзовий і мускулястий, дивився просто кожному в очі примружено і посміхався. Посміхався в свій довгий запорозький вус, як це він робив завжди. Монументальний, кремезний і могутній, як сама земля, коваль Чумак. Патріарх свого племені, дебелого й рясного. В робочому фартусі, отак, як щойно прийшов з роботи,  лише скинув кашкета, сидів він під сліпучо-синім небом і під гілкою бузку і, склавши  грубезні свої руки, спочивав. І тримав на колінах сонне дитинча. В сліпучо-білій сорочинці воно спало сидячи, припавши солодко зарожевілим личком  до ковальського фартуха, як до матірніх грудей. Це дочка Галя, як була ще маленькою. І це син Андрій малював з манюсінької картки, яку колись сам фотографував і завжди мав при собі. Та й потім прислав портрет поштою. Це один-єдиний раз була вістка від нього – прислав батька, такого живого, такого викапаного…

За І.Багряним.

 

Словник. Дилетант –  особа, що має поверхові знання та вміння, не фахівець. Монументальний –  переносно – величний, грандіозний, такий, що вражає своїми розмірами. Патріарх – родоначальник, прабатько. Викапаний – схожий.

 

* Прочитати. Простежити, як через риси зовнішності портретованого художник увиразнив риси  його вдачі.

 

Головне для польського художник Яна Мадеєвського – увиразнення характеру через  деталі зовнішності. З його гравюр на нас дивляться мужні, мудрі герої.

Таким зображений Іван Богун – один з найвизначніших лицарів Хмельниччини, про волю, хоробрість і розум якого складали легенди ще за його життя. Мадеєвський прагнув найвиразніше передати ці риси, а також не менш легендарну вроду полковника.

Художник обрав профільне зображення, перевага якого у графіці очевидна: митець має можливість продемонструвати красу контуру обличчя. Профіль Богуна бездоганний. Кривизна чола, носа, вуст і підборіддя  з’єднані в одну безперервну лінію. Голову полковника в хутряній шапці зображено з винятковою виразністю. Кожна деталь передана з такою точністю, що гравюра нагадує  коштовну різьбу на сріблі.

Кожна подробиця максимально допомагає розкрити характер Богуна, його внутрішній світ. Щирий, без погорди погляд спрямований в далину. За злетом брови, за білком і зіницею ока, за тонкими повіками вловлюємо пильність та нелукавість. Риси худорлявого обличчя здаються загостреними. Але дивна річ: ця загостреність не навіює почуття вразливої, запальної вдачі. Риси, які мали б свідчити про емоційне багатство характеру, про мужність і волю (розвинене, злегка випнуте підборіддя, форма носа, дугаста брова, намічений пробілом виступ вилиці), пом’якшуються рисунком вуст – по-юнацькому припухлих і лагідних, а також негустими, злегка хвилястими вусами. Вимальовується характер воїна, вже обпаленого полум’ям битв, але не суворого; твердого в переконаннях, але чуйного, людяного і м’якого за вдачею.

У цій завершеності характеру Богуна виявився талант Мадеєвського-рисувальника і літографа.

Портрет було створено 1884 року. Він призначався переважно  польському глядачеві. Художник прагнув розповісти правду про свого героя, утвердити правильний, неупереджений погляд польської громадськості на героя національно-визвольної війни українського народу 1648-1654 років.

За Д.Степовиком.1

 

Словник. Графіка – вид образотворчого мистецтва, основним збражальним засобом якого є  однотонний малюнок, виконаний переважно на папері олівцем, пером, пензлем, вуглем або друковані  художні зображення, витиснені на папері формою. Гравюра – спосіб  розмножування  малюнка за допомогою друкарської форми з дерева, металу, пластмаси, лінолеуму тощо.  Літографія -  графічна техніка, коли рисунок наноситься на спеціальний камінь (рідше на метал), а відтак з нього робляться відбитки на папір. Якщо художник власноручно наносить рисунок на друкарську форму, його роботи є автолітографіями.

 

МАТЕРІАЛ ДЛЯ ВЧИТЕЛЯ.

У процесі опрацювання поданих вище уривків, які, власне, є описами зовнішності людей за олійною картиною (перший) та твором графіки (другий) необхідно звернути увагу семикласників на те, що головне в такому словесному  описі – звернути увагу читача (слухача) на ті риси характеру та ті обставини життя портретованої особи, про які вдалося  розповісти художникові, тобто СЛОВОМ передати те, що художник вже передав ЗАСОБАМИ  ОБРАЗОТВОРЧОГО МИСТЕЦТВА (кольором, лінією тощо)

У класі слід  колективно скласти усний твір-опис зовнішності людини за широко відомим твором портретного живопису. Після найстислішої розповіді про автора картини, обставини її створення тощо слід перейти до колективного складання плану твору-опису. Перший пункт плану (відповідно до вимог чинної програми план може бути як  простим, так і складним)  має відповідати зачинові (вступу) майбутнього твору, останній – його кінцівці. Необхідною є ретельна словникова робота: вчитель має записати на дошці й витлумачити слова, які учні можуть використати у творчій роботі. Після “проговорювання” твору за складеним планом школярі можуть приступити до індивідуальної роботи на чернетках. Відредагований удома твір вони перепишуть до зошитів з розвитку зв’язного мовлення.

Зразок плану твору-опису зовнішності людини

за автопортетом Тараса Шевченка 1840 р.

 

  1. Традиція вихованців Петербурзької Академії мистецтв – створювати автопортрет до дня свого народження.
  2. Світло вихоплює з півтемряви тільки обличчя.
  3. Яскраво освітлене високе чоло Тараса.
  4. Невисловлене запитання у погляді затінених очей.

    (Гостре, насторожене вдивляння в життя, в людей)

  1. Чим спричинена не юнацька замисленість Шевченка.
  2. Контраст чистого чола та припухлих уст з трагічним зламом брів та втомою очей.
  3. Юнацький автопортрет – окраса експозиції Державного музею Т.Шевченка.
 

1 Репродукцію див.: Степовик Д.В. Скарби України: Наук.-худож.кн.: для серед. та ст. шк. віку.- К.: Веселка, 1990.- 192 с.

Категорія: українська мова | Додав: | Теги: твір-опис зовнішності, твір-опис, твір-опис людини
Переглядів: 15926 | Завантажень: 0 | Коментарі: 2 | Рейтинг: 2.9/7
Всього коментарів: 2
avatar
1
опис мами
план
1) хто ця людина?
2)компоненти зовнішності
3(індивідуальні риси характеру і вдачі
;4)загальне враження
украиноська мова
avatar
2
опис зовнішності Богдана Ступки!?
avatar