Головна » Файли » Предмети » українська мова

ТВІР-РОЗПОВІДЬ ПРО ПРОЦЕС ПРАЦІ ЗА ВЛАСНИМ СПОСТЕРЕЖЕННЯМ
01.08.2014, 12:05
загрузка...

Бесіда.

  • Чим, на вашу думку, процес праці відрізняється від окремої трудової операції? Навести приклади.
  • Який тип мовлення є найдоречнішим для поінформування про  процес праці і чому? 
  • Як будуються речення тексту-розповіді? 
  • Як практично відрізнити розповідь від опису?
  • Чи доречними у реченнях тексту-розповіді є слова, що вказують на послідовність виконання дій? Навести приклади таких слів.
  • Наскільки доречними в тексті-розповіді про процес праці є елементи опису та елементи роздуму?
  • У яких стилях  складають тексти-розповіді про процес праці у таких книгах, як кулінарія, довідник садовода (городника, квітникаря)?
  • У якому стилі складають розповіді про процес праці автори художніх творів?

 

* Прочитати тексти. З’ясувати тип мовлення, покладений в основу кожного з них. Вказати допоміжні типи мовлення. Визначити стиль  кожного з висловлювань, свою думку обгрунтувати.

 

І. Батик як мистецтво  малювати гарячим воском по  тканині зародився в Індонезії.  В Європу він потрапив у середині  позаминулого століття, коли  голландські купці привезли з острова Яви  не тільки легкі  струмисті тканини, вкриті найтоншими  восковими візерунками, а й технологію їх виготовлення.

Існують різні батикові технології.  Це і гарячий батик,  коли весь рисунок на тканині покривається гарячою восковою сумішшю, за винятком тих місць,  які фарбуються одним,  спочатку світлим тоном.  Тканину опускають у барвник, а потім прасують, топлячи віск, знову покривають воском для наступного фарбування. І так доти,  поки весь рисунок не стане кольоровим.

При “холодному” розписі  на шовк наноситься графічний рисунок. Потім контурні лінії закріплюються спеціальним “резервом”, а площини між ними розписуються  фарбами, ніби аквареллю  по мокрому.  Це мистецтво, що потребує не тільки натхнення, а й точного розрахунку. Результат завжди неповторний і значною мірою непередбачуваний.

Такою ж індивідуальною  творчістю, як живопис і скульптура, батик утвердив себе  аж у ХХ столітті. Традиційна батикова техніка відзначається складністю і тривалістю операцій. Тому займатися ним принагідно не можна – треба бути одержимим. Нині  батик має художньо-артистичний “музейний” статус.

За Оксаною Фісун.

 

ІІ. Того ранку до початку уроків мені випала важка, немила, найчорніша, ще й принизлива, бо “жіноча”, робота – парити в жлукті білизну. Може, хтось не знає, що таке жлукто? О, це такий “апарат”, який вигадали наші найдавніші предки. Може, ще трипільці. Відпиляну – півтора чи трохи більше метра завдовжки -  товсту вербову колоду продовбують долотом наскрізь, щоб лишилися тільки стінки  в півдолоні завширшки, виходить такий собі кадівб (бочка) без дна і кришки, той кадівб ставлять біля ганку на чисту, рівненьку, з-під ціпа солому. В жлукто кидають  заздалегідь намочену білизну: сорочки, простирадла, рядна і все інше, посипають  шаром, в долоню завтовшки,  попелу – соняшникового або березового. Шар білизни і шар попелу, й так доверху, а коли в печі у великих чавунах закипає окріп, ти рогачем витягуєш чавун на припічок, береш його великою ганчіркою й обережно, щоб не хлюпнути, не обваритися, преш той баняк надвір і виливаєш у жлукто. В жлукті клекотить, наче в пеклі, гаряча пара шугає в небо. Відтак преш другий чавун, бурхаєш його в жлукто й мерщій накриваєш жлукто пічною заслінкою.  В жлукті клекоче, булькає, стогне – то дезинфікується, вибілюється білизна. Коли клекіт вщухає, ти йдеш до печі й витягаєш звідти розжарений шмат  металу, це може бути велика гиря, шмат рейки, в наших сусідів у печі розжарювалося гарматне, ще з  давніх  часів ядро, розжарювали й снаряди, з яких виколупаний тол, у нас же за той прискорювач виробітку пари правила танкова шестерня десь на пуд вагою, котрою я інодні вправлявся у вижиманні. Зачепивши тлустим  дротяним гаком шестерню, преш її до жлукта і вкидаєш туди. Там знову клекіт, буркотіння, булькання, шипіння, і пар свистить через заслінку, неначе з паровоза.

Повернувшись зі школи, я виймав білизну та складав на санчата (влітку на возика) й цуприкував до річки, а там мати гамселили її прачем, полоскала в ополонці, й ми вдвох викручували. Висушена на тину, на мотузках у саду така білизна, продезинфікована, чиста, пахне городом, полем, небом – білим світом.

За Ю.Мушкетиком.

 

МАТЕРІАЛ ДЛЯ ПОЯСНЕННЯ ВЧИТЕЛЯ.

Слід нагадати семикласникам, що “відомим” у  реченнях  розповіді про процес праці має бути вказівка на особу, що виконує роботу, а “новим” назва трудової дії. Здебільшого такі тексти включають елементи опису праці (називаються ознаки виконуваних дій: вправно, спритно, яскраво, міцно, вирівнявши, міцно прикріпивши) та елементи роздуму (аргументація виконуваних дій: слід робити саме так, тому що…). Як правило, у розповіді про процес праці вживають слова на позначення послідовності виконуваних дій: спочатку, потім, пізніше, пісня того, насамкінець тощо. Можна використати кілька професійних слів (не зловживаючи ними). Творчу роботу  слід скласти в художньому стилі (або  ж  у художньому з елементами  публіцистичного).

Потрібно прочитати семикласникам зразок твору-розповіді про процес праці, проаналізувавши його за таким планом:

  1. Чи розкрито тему твору (дохідливо, чітко й цікаво розказано про процес праці).
  2. Чи виразною є головна думка твору (як правило, це ставлення автора до процесу праці, до людини, яка працює або ж до виробленого нею).
  3. Чи правильно скомпоновано твір (чи наявні у тексті твору зачин та кінцівка ).
  4. Чи відповідає текст твору вимогам вибраного автором стилю.

Учитель має пояснити семикласникам, що у зачині (вступі)  варто зазначити, де, коли, за яких обставин авторові твору довелося спостерігати (чути, читати) про процес праці, про який йтиметься далі. В основній частині твору потрібно розповісти, у якій послідовності виконувались певні трудові дії. У кінцівці варто пояснити, що зацікавило автора твору в роботі, про яку він розповів, що запам’яталося, здивувало, вразило. Можна скласти оцінку результатові (продукту) праці, майстерності виконавця тощо.

 

* Усне колективне складання твору-розповіді про процес праці на одну із запропонованих тем:

 

  • Як  ми лагодили меблі в класі
  • Як ми декорували клас квітами
  • Як ми майстрували костюми та декорації  (для новорічного ранку, виступу драматичного гуртка і под.)
  • Як ми упорядкували шкільне подвір’я

 

 

ДЛЯ ВЧИТЕЛЯ

 Для самостійної роботи семикласникам слід запропонувати на вибір кілька тем. Школярі почнуть працювати в класі на чернетках, удома ж вони відредагують творчі роботи і перепишуть їх до зошитів.

 

Теми для творів

 

  • Як я готую улюблену в нашій родині страву
  • Як  ми прикрашали різдвяну (новорічну) ялинку
  • Як ми заливали каток (ліпили сніговика)
  • Як я доглядаю домашню тваринку (кішку, собаку)
  • Як я навчився (навчилась) прасувати (куховарити, церувати)
Категорія: українська мова | Додав:
Переглядів: 4090 | Завантажень: 0 | Рейтинг: 2.4/5
Всього коментарів: 0
avatar